Hoewel het askruisje bij katholieken – en niet-katholieken – nog steeds superpopulair is, valt het gebruik van Ashfie – de selfie met een zichtbaar askruisje – ver terug. Een hype in 2014, maar nu verdwenen van social media anno domini 2020.

Het blijft beperkt tot studierector Anton ten Klooster, Eric Holterhues, Marieke Al en co-auteur Frank Bosman en enkele anderen.

Ten Klooster beet het spits af met het askruisje online.

En natuurlijk ontbreekt Prins Carnaval niet met een selfie…

Protestantse askruisjes

De eerste protestantse #ashtag of #ashfie is ook vanavond al gesignaleerd. De eer gaat naar PKN-dominee Elsbeth Gruteke.

Al eerder gaf de Utrechtse Domkerk al een duwtje in de goede richting.

En op Noord-Beveland staan de protestantse gelovigen in de rij in de kerk van voormalig PKN-topvrouw Karin van den Broeke.

Zelfs de protestantse Evangelische Omroep heeft kekke woorden over het askruisje, maar dat hippe taalgebruik haalt het niet bij de correcte beschrijving over ‘het askruisje halen’ van de website over katholieke tradities, rituelen en gebruiken, ‘Rooms in Alles‘. De redactie van de EO gaat zelfs zo ver om namens de rooms-katholieke kerk iedereen – ook niet-katholieken – uit te nodigen aan het ritueel deel te nemen. Tsja. Nu eens kijken of protestanten ook het vastentrommeltje omarmen. Van harte daartoe uitgenodigd.

Opkomst en neergang

ISI Media meldde in 2014 over dit opvallende social mediafenomeen, dat toen enorm opgang deed. Waarom de #ashfie en #ashtag dit jaar letterlijk dood op de grond zijn gevallen, blijft gissen. Misschien zijn katholieken minder in de stemming om dit symbool op social media te delen. Of wordt de Veertigdagentijd gestart met het afsluiten van social media. (Ons initiatief IkZwijg.nl helpt trouwens bij het minderen met social media de komende weken).

Per slot van rekening houdt Jezus de asgekruisigden voor dat je moet vasten niet voor het oog van de wereld, maar in de stilte van je ziel. Aan de andere kant heeft het delen van een askruisje een evangeliserend effect: er voor uit komen dat je katholiek bent. Maar misschien halen minder mensen het askruisje, zoals RTV Oost bericht.

Buiten de landsgrenzen is het volop Aswoensdag. Op Instagram zijn meer dan 182.000 posts te vinden met de hashtag #ashtag. Op Twitter loopt het ook lekker door. Het nieuwe TikTok dan? Nee, daar wordt de #ashtag geheel anders geïnterpreteerd.

Hoe het ook zij: de #ashfie of #Ashtag heeft een dip. Of verschuift de online traditie van katholieken naar protestantse gelovigen die voor hun geloof uitkomen?